Mika Sellbom

Santa Marta

Santa Marta, vilken positiv överraskning!

Läste på lite om Santa Marta på nätet och i lonely planet och blev ganska besviken faktiskt. Många jämförde det med en sämre och smutsigare variant utav Cartagena där man inte kunde göra så mycket utan att de flesta som stannade här bara var förbipasserande på väg till någon utav de många destinationerna runtomkring. På grund utav detta så la vi lite mer fokus på vårt hostel och valde ett som hette Masaya som är ett utav de bästa jag har bott på, sjukt trevligt! Det enda som vi tyckte var jobbigt var att det inte fanns någon restaurang i hostellet så vi var tvungna att lämna bygget för att få i oss mat, så mycket tyckte vi om det!

Men på grund utav att internet hade sänkt våra förhoppningar om staden så pass mycket blev vi glatt överraskade då vi fann en mysig gränd med massa restauranger bara runt hörnet. Det blev en sen middag då jag och Sebbe inte kom fram förrän 9 på kvällen och maten var på bordet vid 10 men det var så himla härlig stämning. Det var underhållning hela tiden, vi hade två livemusikband på varsin sida utav oss som turades om att spela på sina trummor, fioler och till och med sin cello? Sen får vi inte glömma de duktiga killarna på gatan som dansade och gjorde volter som var så duktiga, riktigt häftigt! Sen gick vi vidare och fann ett helt torg med uteserveringar som vi inte kunde motstå. Det tog inte heller stopp där utan utav en slump så hamnade vi på en sjukt häftig rooftopbar mitt i stan och gav ett tappert försök till att dansa salsa och försöka smälta in. Cornelia var väl den enda som lyckades medan jag och Sebbe mest såg ut som dansens motsvarighet till sångens tondövhet där vi hasade oss runt bland alla klibbiga människor, även om vi troligtvis var de svettigaste på plats.

Santa Marta får helt enkelt högsta betyg. Härlig stämning, bästa hostellet, god mat och vi hann aldrig kika på shoppingutbudet men marknaderna såg inte tokiga ut dem heller.

Kanske har att göra med att vi hade Cornelia och Viktors trevliga sällskap också för utan dem hade vi inte hittat den mysiga gränden eller gått in i den fräckaste rooftopbaren på slump! Nu ska de vidare till Panama och vi lär inte stöta ihop mer under våra resor men snart ses vi hemma igen så det känns okej ändå. Har varit så kul och mysigt att vara med dem så är tråkigt att lämna varandra.. Saknar dem redan!

Som ni förstår har vi inte levt det tuffa backpackerlivet här denna gången utan det har varit poolhäng, restaurangmat och en och annan cerveza som slunkit ner så ska bli skönt att åka till Palomino för att varva ner och bara njuta utav enkelheten över att bara vara.

31 december, 2016 02:47 | Resor

Svartvitt

Ett annars så färgglatt Santa Marta i svart och vitt

31 december, 2016 02:32 | Resor

Volcan

Så ska vi se här. Nu i skrivande stund sitter jag och Sebbe på vår första buss som ska ta oss ifrån Cartagena till Santa Marta. Det har går en timma och en kvart och hittills har vi rört oss ungefär 30 meter, från en hållplats till en annan. Beräknad tid för resan var 4 timmar men receptionisten sa att vi kunde räkna med ca 5 timmar, undrar om detta var den extra inräknade timmen eller om vi har fler överraskningar framför oss, spännande... Detta är inte vår första upplevelse utav Columbias försenade bussar utan vi fick oss ett smakprov imorse redan när vi hade organiserat en resa till lervulkanen utanför Cartagena. Beräknad tid för resan 45 min. Faktiskt tid ca 1,5 timmar. Faktiskt tid om man bortser från alla turister som skulle plockas upp ca 20 min...

Ja okej det var en turistfälla att åka till vulkanerna och det var vi medvetna om men herregud va roligt det var! Om man förväntade sig en lugn spaupplevelse ute i den fria stilla naturen så kunde man absolut uppleva det om man tog bort att trängas med ca 100 turister där 89% av männen bar speedos och om man hade satt allt på mute, speciellt på vår guide som överblickade allting medan hon skrek, skynda, skynda, tempo, tempo, gå ut nästa på tur på spanska konstant från första till sista man. Så letade man efter en avkopplande harmonisk stämning så var man helt ute och cyklade. Vi hamnade bredvid tre amerikaner som helt klart hade missuppfattat konceptet och de såg så bekymrade ut och beklagade sig under hela deras vistelse allt ifrån att det var äckligt och konstaterade högt och tydligt att de nu hade förstört deras badkläder och skor, stackarna.. Men vi hade så himla kul! Går knappt att beskriva känslan hur det var att gå ner i vulkanen. Först började man trampa för man var rädd för att sjunka vilket vi snart insåg inte skulle hända för man flöt! Det kändes som man flöt i ett vimmel utav ingenting, man kände varken värme eller kyla vilket gav denna behagliga effekten, jag och Sebbe var helt betagna utav känslan! Sen var det så okontrollerbart, det gick i Slow motion men ändå inte, det fanns ingen botten att stå på utan man flöt bara rundor. Var otroligt svårt att styra utan kom man för nära några utav de andra 100 turisterna som trängdes i kratern så var det bara att hänga med. Gav någon dig en knuff i ryggen så låg du snart framstupa med hela ansiktet täckt i gyttja vilket hände oss vid ett tillfälle och det gick inte att hejda. Fötterna flög hejvilt utan någon kontroll alls. Kan tänka mig att det är så det känns att sväva ute i rymden utan någon gravitation eller kontroll. Så ja det var utan tvekan en turistfälla men vi är så glada att vi gjorde det!

Nu spann jag iväg men det jag skulle komma fram till var att hela touren blev så försenad att vi fick avbryta den och ta oss hem själva för vi hade denna bussen att passa som skulle lämna stan klockan 3 på eftermiddagen och vi kände inte för att stanna i Cartagena utan vill komma fram till Santa Marta för att möta upp Cornelia och Viktor. Så hittills har tidtabellerna från Colombia varit med ett stort mas o menos men trots det är vi nöjda tillskillnad från amerikanarna.

30 december, 2016 17:40 | Resor

Nude and gold

Tappade min berlock när vi vandrade rundor i getsemani men humöret var inte nere länge då det var jättemånga som sålde berlocker i Cartagena och hittade denna som var ännu finare än originalet. Blev min för 15kr

29 december, 2016 13:55 | Resor

Playa blanca

Cartagena är verkligen en supermysig stad men som de svenskar som vi är ska man alltid hitta något som man kan klaga på, denna gången så var det värmen. Vi hade inte klarat av en enda dag till att strosa rundor på gatorna i denna värmen och Cornelia uttryckte sig väldigt starkt om hur cartagenas stränder var de VÄRSTA stränderna hon hade råkat komma över så kände vi att det inte var värt att se efter om ryktet stämde...

Istället så satte vi oss på en 45minuters bussfärd till Playa Blanca, den vita stranden som ligger på ön Baru för att bättra på brännan. Här har vi bara legat på stranden och slappnat av till 100%. Läst lite böcker, druckit öl för sebbes del och Cola för min del. Förstår inte vad det är med mig men får sånna cravings på Cola när jag är i värmen, inget svalkar bättre! (Seriöst inte ens havet är svalkande haha) Havet här är turkost och att bada känns som att bli insvept i silke, sjukt behagligt. Medveten om att det är en konstig beskrivning, vet inte vad det är som gör att det känns så om det är den Lena sanden, att havet inte är så salt, att det är ljummet eller helt enkelt kombinationen av alla tre. Hursomhelst är det väldigt skönt och vi är nöjda med beslutet att lämna Cartagena.

Efter att vi fått alldeles för mycket sol, det vill säga då Sebbe matchade sin nyinköpta röda turisthandduk med sin hudfärg på både framsida som baksida bestämde vi att det var dags att dra sig tillbaka till skuggorna och resten av eftermiddagen och kvällen fick bestå utav hängmattorshäng. Det är faktiskt även dessa hängmattorna som blir våra sovplatser ikväll. Så nu när vi har testat att lägga oss i varenda hängmatta på hostellet har vi nog funnit de två vinnarna i komfterbilitet för en god natts sömn. De ligger precis vid strandkanten så det blir havets vågor som står för vaggvisorna ikväll.

Inte många knop idag med andra ord men det har varit välbehövligt efter en intensiv julsäsong för oss båda i Oslo så har vi längtat efter detta! Imorgon blir det solstolen för min del och för Sebastian som inte bara delar samma namn med krabban i Ariel utan numera även delar samma hudfärg får det bli vidare slappande i hängmattan tills vi åker tillbaka till Cartagena klockan 3 på eftermiddagen.

28 december, 2016 20:44 | Resor

Cartagena

Vilken start på resan säger jag bara! Efter ett x antal köer och en turbulent flygresa senare så kom vi fram till den romantiska staden Cartagena. Är verkligen så otroligt fint här och en stad som faller mig perfekt in i smaken. Vi bor på ett airbnb supercentralt nära gamla stan som utan tvekan är cartagenas stolthet. Små gator med mysiga gränder, färgglada gamla colonialhus med fantastisk arkitektur och balkongerna som finns överallt som är täckta utav ännu mer färgglada blommor. Allting är inhängnat utav en sliten massiv stenmur för att ringa in och beskydda den antika piratstaden från fiender.

Getsemani är också ett område som vi har spenderat mycket tid i och om man inte trodde att gamla stan kunde bli mer färgglad så har man inte varit här. För inte längesen så legaliserades det att klottra på specifika områden och getsemani var inget undantag. Vart du än går så är det klotter, och då snackar vi inte det klottret man gjorde i skolbänken utan detta är riktiga konstverk!

Vi mötte upp Cornelia och Viktor igår på eftermiddagen och käkade middag i stan och sen gick vi till plaza Trinidad där vi köpte gigantiska öl gör 15kr och satt på marken tillsammans med colombianerna. Idag har det varit full rulle vi har planerat våra närmsta dagar som kommer bestå utav en utflykt till playa blanca som är en strand utanför Cartagena på isla baru där vi ska spendera någon natt. Cartagena är en supertrevlig stad men den enda nackdelen är att stranden är kass och det är aaaalldelles för varmt för att traska rundor i stan så vi ska åka ut redan imorgon. Efter det ska vi ta oss mot Santa Marta för att återigen möta upp Cornelia och Viktor någon dag innan de ska ta sig vidare till Panama. Men innan vi kommer dit ska vi stanna halvvägs och besöka en vulkan som istället för att spruta lava har sin krater full av en mineralrik gyttja = naturspa!! Så vi ska alltså ta ett lerdopp och flyta i en krater i en aktiv vulkan, everydaylife här i colombia?

26 december, 2016 21:30 | Resor

FLL

Då har vi klarat av vårt första stopp där vi efter en lång flygresa från Köpenhamn fylld av förseningar och köer som tillslut gjorde att vi hamnade i fort lauderdale! Första vi gjorde var att sätta sig på dinern mittemot hotellet som hette Ernies och beställde in "lite" mat. Fick in portioner som skulle kunna mätta ett helt hockeylag och en Cola som hade kunnat rymma Nilen. Welcome to America!

Blev en god natts sömn och nu står vi på flygplatsen igen med destination Cartagena! Tänkte att vi skulle vara här två timmar innan men blev sågade direkt av receptionisten i hotellet som rekommenderade minst tre timmar innan, när vi kom hit förstod vi varför.. Vi fick stå i kö i ca 1,5 timma UTANFÖR flygplatsen för så mycket folk är det. Får se om vi hinner med...

25 december, 2016 15:15 | Resor

Det var på tiden

Bloggen här har ekat tom ett tag och senast jag skrev var jag och Sofia på resande fot genom centralamerika. Mycket har hänt sen dess, jag har hunnit med en till långresa där jag hakade på Hilda och hennes resa genom Asien och nu var det dags igen med ny destination och ny resepartner. Denna gången tillsammans med Sebbe så ska vi snart ta oss igenom Sydamerika till Colombia, Galapagosöarna i Ecuador, Peru och även Bolivia. Så därför är jag här igen för att dokumentera resan så att alla nära och kära också kan få hänga med där hemma.

Börjar kännas nu ordentligt att det snart är dags. För inte längesen bokade jag och Sebbe biljetter som tar oss ifrån kastrup på julafton till fort lauderdale som första destination och sen vidare mot Cartagena i Colombia som är målet. Här möter vi upp Cornelia och Viktor som också är på resande fot så blev överlycklig och förvånad när det visade sig att vi är i colombia över julen båda två! Blir lite mer julkänsla när man får fira det med de man tycker om runt omkring sig. Så idag bokade jag och Sebbe boende för två nätter i cartagena där vi ska mötas upp, är taggad till tusen och har inte känts mer verkligt än nu!

Här i Oslo har dagarna varit fullspäckade med jobb som innefattar dubbelpass som håller tankarna fokuserade på annat än resan. Nu har en ovälkommen influensa lockat fram välkomna tankar om resan och den vanliga febern mot resefeber. Har packat ihop det mesta här i lägenheten och nu återstår bara jobbkläderna och pyjamasen som jag för tillfället bor i haha. Nej men det kliar i fingrarna nu när det närmar sig. Är mindre än en vecka kvar tills jag säger adjö till Oslo och mellanlandar för en snabbvisit i Helsingborg för att hälsa på alla vännerna och familjen men även för att fixa det sista och för att faktiskt packa inför årets äventyr.

Här bjuds det på lite tillbakablickar från min och Sofias resa där vi började med ett smakprov av vad Sydamerika har att erbjuda med Buenos Aires och en del av Peru