Mika Sellbom

Monteverde

Igår tog vi oss från santa Theresa till monteverde genom att först ta lokalbussen till cobano och byta där för att ta oss till puerto parquea och därifrån tog vi färjan till puntarenas där vi egentligen skulle vänta i 3,5 timmar på bussen till monteverde som skulle ta oss dit på 4 timmar. Dock hittade vi iställe andra resenärer som också skulle till monteverde så vi fyllde en taxi och åkte i 1,5h och betalade bara 7 dollar mer än vad bussen hade kostat oss. Anlände på hostellet hostel tranquilo här i monteverde 1 timma innan vi egentligen skulle ta bussen från puntarenas så det kändes riktigt bra!

Hela dagen ägnades för Sofias del i sängen och för min del begraven i min lonley planet bok. Har läst på ordentligt om Nicaragua och Guatemala nu och tror att vi har kommit fram till en bra rutt och hur vi vill disponera vår tid. Pratade även runt med alla på hostellet och vidgade kunskaperna ytterligare och chattade med kikkis kompis därhemma som har rest i Guatemala och grävde fram ytterligare guldgruvor så hela dagen och kvällen gick verkligen åt att luska information.

Idag vaknade jag tidigt och fortsatte planerandet över frukost medan Sofia fortfarande sov och så kollade jag upp lite vandringar i området och hittade en som verkade intressant. Så när Sofia väl gått upp gick vi en bit upp för en lång uppförsbacke i kanske 30 minuter och följde en värdelös karta som vi fått av hostellet bara för att leta efter ett träd. Efter att gått vilse så hittade vi det äntligen. Är fortfarande inte säkra på att det var rätt men de var likt nog för att kunna vara det och roligt var det!

Vi klättrade som små barn upp för det gigantiska ihåligaträdet och det var faktiskt ganska tufft och smalt, jag tyckte att det var ganska mysigt men Sofia hade mest panik haha!

Imorgon står ziplineing på agendan och direkt efter det ska vi ta en jeep-boat-jeep-tur till la Fortuna där vi ska sova för att dagen efter det skämma bort oss på spa.

30 mars, 2015 17:41 | Resor

Santa Theresa

Surf, pura vida och hakuna matata summerar denna fantastiska stad. Att kalla det en stad är kanske till en överdrift, det är mer som en enda lång grus/sandgata som sträcker sig över några kilometer utan något riktigt centrum. Det ligger bara fullt med hostel, restauranger, sodas, hostels och olika surfaffärer utspritt längs hela gatan. Men något som inte är en överdrift är att den så kallade staden är helt fantastisk.

Vi bodde på två olika hostel under vår vistelse. Först i Casa del mar som låg mittemot Casa zen (som vi are hoppats få boende på men det var tyvärr fullt) efter två nätter på Casa del mar flyttade vi längre ner på gatan till den fantastiska hostellet cuesta arriba som var så bra verkligen. Sjukt roliga människor och däribland väldigt många svenskar. Jag delade rum med tre killar från Stockholm som pluggade i Lund och som var med i surfakademin och de var verkligen hur trevliga som helst och gav oss massa tips.

På tal om svenskar så är verkligen santa Theresa svenskarnas nya ställe. Vart man än gick så var det svenskar. Lite störande för vi har blivit så vana vid att prata så öppet med varandra och om andra, vilket satte oss i lite knepiga situationer ibland haha... Tror att surfakademin har stor påverkan till varför det är så otroligt mycket svenskar faktiskt. Vi träffade Sofias gamla klasskamrat Siri mitt på gatan så det var överraskande!

Här i santa Theresa inledde vi som många andra våra surfingkarriärer. Det är nämligen det man gör i santa Theresa, du surfar och du äter. Vi tog två surfinglektioner och det gick svinbra! Första lektionen gällde det bara att komma upp på fötter och då hjälpte vår instruktör som hette Ramón och som levde efter mottot hakuna matata med att putta oss. Men andra lektionen var det allvar ch då satte vi igång med att paddla själva och också att lära sig att styra på vågen så det var superhäftigt! Förstår verkligen varför så många fastnar för sporten, det är SÅ roligt! Så utmattande men så roligt verkligen, vill typ lägga all min energi på surfing så hoppas att vi får massa mer tillfällen att hyra brädor på andra ställen.

Sen var det aktivit nummer 2, MAT. Har förälskat mig i sushi och hittade två favoritställen vars atmosfär och mat blir svår att toppa. Först har vi katana där deras volcano rolls är ett måste och sen finns det den bästa restaurangen som heter Koji. Koji är ett måste och den bästa restaurangen som finns, deras Crunchrolls var D R Ö M. Stället ligger lågt utanför typ vid playa hermosa och man måste ta taxi dit med det är så värt det, blir exalterad bara jag tänker på det. Hit var en av de första ställena vi gick på ch åt middag med Siri och hennes gulliga resebuddies, Carl, Ebba och Maria, sjukt trevlig kväll. Detta var en torsdag och det är "festkvällen" i santa Theresa... Vi gick vidare till baren kika och efter det till det dassiga men enda klubben som har öppet efter 12 la lora amarillo. Hade jag gjort om det are jag dock aldrig gått dit haha, så hemskt var det...

Tre supermysiga cafén och lunchställen är hälsosamma olam med deras rawfood, the bakery som finns i det "största" av alla mini centrum som är så himla mysigt i en liten trädgård och sen har vi favoriten son jag Sofia och Siri upptäckte sista kvällen som var zwarts café som hade de godaste salladerna och så fräscha smoothie!

Det jag kommer sakna mest är nog solnedgångarna, de var så himla himla vackra. Vi brukade gå ner ett gäng från hostellet äta favoritglassen trits och dricka costa rikisk öl medan solnedgången var i full gång, magiskt.

Det var en fotograf på vårt hostel från företaget we wood som fotade mig och Sofia när vi hade deras produkter i solnedgången och de blev superfina och de var så roligt! Chris har lovat att skicka dem så ska bli kul att se resultatet! De var ett coolt märke som ville ha lite surfkänsla över sina bilder!

29 mars, 2015 17:29 | Resor

Montezuma

Har varit superdålig på att uppdatera men vårt internet har inte varit det bästa så skyller på det haha!

Vi sov två nätter i montezuma i costa rica på ett mysigt ställe som hette luna llena eller llena luna, minns inte riktigt. Det var verkligen mitt inne bland alla träd och var supermysigt förutom de alla djuren som kröp omkring, de var mindre mysiga...

Det fanns ett litet centrum eller ja, det enda centrum de hade som var fullproppat med turistiga saker som restauranger, caféer, surfshoppar och turistinfocenter där man kunde få info om olika snorkelturer, surfinglektioner, shuttlebussar osv. Inte så mycket äkta känsla med andra ord utan känns som staden ha tillkommit för turister, men den var mysig för att den var så liten.

Det som lockade oss till montezuma var montezumafallen, vilket vi bestämde oss för att besöka dagen efter vi anlänt och det var så värt det. Först få man ta sig igenom berg o djungel i 20 min kanske och hoppa runt bland olika stenar som sticker upp från vattnet för att ta sig fram, det fanns ingen riktig stig att följa så det var lite spännande, och det var verkligen så vackert! Mötte även nya kompisar, små söta apor som Sofia ville mata och hon lyckades faktiskt, fick det på bild!

20 minuter senare när vi svurit klart över att vi var dumma nog att ta flip flop istället för gympadojjor hade vi nått målet. En stor lagoon öppnade sig framför oss omringat utav berg och rakt framför oss forsade det vatten från de nästan majestätiska vattenfallet. Första doppet var helt underbart när man blivit van med det sträva saltvattnet och sand som brukade rispa längs kroppen så kändes det som att bli insvept i silke. Här låg vi ett tag och läste, badade, käkade lunch, ja vi njöt helt enkelt bara.

En utav kvällarna i montezuma gick vi ner till "city" och satte oss på den enda baren de hade som hette chicos, där blev det lite drinkar, mojitos, daquiris och en och annan som man inte hört talas om innan. Det var trevligt men inget höjdarställe precis.

Sen blev det att ta sig till mal pais, santa Theresa som låg en timme bort. Busshållplatsen låg mitt i "stan" så det var smidigt sen fick man hoppa av i cobano en halvtimma senare där den anslutande bussen till santa Theresa väntade på andra sidan gatan för att förs oss ytterligare en halvtimma innan vi nådde vårt mål.

Bussfärden var billig och smidig men kvalitén på resan motsvarar väl betalningen haha.. Det var så skumpigt och bussen stannade var femte meter typ, och fläktandet utav en kall ac var det längesen man kände... De har inga riktiga vägar hör utan det är bara gropar av hål, grus och damm från sand som yrar typ. Men vi var inte så ledsna för det med tanke på att hela resan kostade oss 22 svenska kronor men hade vi tagit shuttlebussen så hade den kostat 10 dollar (och tagit halva tiden) men vi tyckte att vi gjorde världens kap haha.

28 mars, 2015 07:40 | Resor

Snorkeltour och akuten

Lite mer än vad vi bad om...

Hade en blandad dag igår med både höjdpunkter och nitar. Vaknade med en otrolig sveda i ögat och kändes som något sandkorn hade fastnat från stranden dagen innan. Gjorde otroligt ont att blinka och försökte allt, petade rundor i ögat och försökte skölja ur det med vattnet som fanns men ingenting tycktes göra det bättre. Läste på Google att det man kunde göra var att be någon (i mitt fall Sofia) stoppa in tungspetsen och göra rent ögat men där kände jag att gränsen gick haha..

Vi hade ju bokat en snorkeltour och bestämde oss för att ändå genomföra den och se om ögat blev bättre av sig självt och annars skulle vi åka till sjukhuset om det inte skedde någon förändring.

Snorkeltouren började med en tur till dolphin bay där vi gick chansen att se delfiner som man kanske kunde gissa på namnet, de är så otroligt vackra djur verkligen. Sen efter det åkte vi till Cayo coral och snorklade ett tag (var så avundsjuk på alla som hade undervattenskameror och önskade verkligen att vi hade haft en också) efter det åkte vi till paradisstranden nummer ett på zapatillas där man fick betala en avgift på 10 dollar för att komma in, men det var så värt det. Tyckte att detta var det bästa på touren. Här mötte vi några kanadensare och avnjöt en Panama lager på stranden. Efter detta åkte vi till sloth Island där man kunde se massa sengångare. Dock hade jag lite problem med ögat då det gjorde ont att titta upp så jag nöjde mig med att få syn på en.

Ögat blev inte bättre och när vi kom iland tillbaka på bocas så fick vi åka till akuten där de fick undersöka ögat, detta var väldigt intressant.. Med tanke på att de bara pratade spanska och hade engelskakunskaper som inte ens motsvarade våra spanskakunskaper var huvudspråket kroppsspråk med stöd av det lilla spanska vokabulär vi besitter. Det gick ju men kan ju inte påstå att det gick kanon. När vi till slut fått förståelse för varandra undersökte de ögat och konstaterade att det som troligtvis var sand var borta men att ögat var megairriterat så fick utskrivet antibiotika som ska tas i 5 dagar och andra ögondroppar för rengöring. Så nu tar jag 4 droppar om dagen.

Var en väldigt intressant dag med andra ord!

21 mars, 2015 17:19 | Resor

Red frog beach

Hade en toppenbra dag idag! Vi åkte över till bastimentos, till red frog beach. Stranden var helt magisk och båtturen dit var inte dum den heller, stängde verkligen ögonen och andadades in som terapi och bara njöt så nöjd som jag var. Man gick en bit genom djungeln i fem minuter om ens det och sen nådde man paradiset. Är mycket snack om paradis hit och dit, men det är helt enkelt det enklaste och mest passande beskrivningen verkligen, ärligaste bilden av hur allting är.

Var så himla roligt att träffa Henrik och nacho igen, de är verkligen så gulliga och roliga, kände mig som fem år igen så mycket som vi lekte och hade oss i vattnet. I det helt fantastiskt varma och turkosa vattnet! Fick även reda på att jag och Henrik kanske kommer plugga tillsammans då han också ska plugga till läkare i Uppsala, så sjukt roligt!

Nu har vi även hittat en shuttlebuss som tar oss för 37 dollar från bocas till san José i costa rica och därifrån en buss som tar oss till manuel Antonio som vi kommer spendera en kväll och morgon i innan vi drar oss till Montezuma, därefter mal pais o santa Theresa för att ta tag i surfingen och efter det Monteverde och Fortuna innan det bär av till nicaraguas Corn Islands. Så lå gt har vi lagt upp våran rutt!

Blir en tidig läggdags idag då vi imorgon ska på en tidig snorkeltour till olika ställen och förhoppningsvis får man se en och annan delfin då vi bland annat ska till dolphin bay, natti natti!

19 mars, 2015 20:37 | Resor

Bocas del drago

Dag 2 i bocas del toro.

Idag har varit en sjukt bra dag! Vi åkte till andra sidan isla colon till bocas del drago där det ligger en fin strand som heter estrella för alla sjöstjärnorna man kan se där. Ett riktigt paradis verkligen! Det är några från vårt hostel som reser igenom olika länder genom att åka på sina motorcyklar som de har med sig från Holland och vi började prata med dem och slutade med att vi alla fyra åkte till bocas del drago på deras motorcyklar och det var faktiskt otroligt nice istället gör att ta oss dit med buss 40 minuter, underbart! Så vi ar varit med den hela dagen och kom hem runt 6 då vi åkte in till stan för att köpa hem lite mat att laga ihop här hemma.

Imorgon ska vi ut till isla bastimentos till red frog beach för att möta upp nacho och Henrik som vi träffade för första gången i buenos aires och som vi firade min födelsedag i cusco med. Ska bli sjukt kul att träffa dem igen :)

19 mars, 2015 10:13 | Resor

Paradis 2

Paradis nummer 2, första paradiset var i buenos aires men detta toppar nog faktiskt det. Underbart vackert här! Hostellet ligger på en strand med en brygga ut till ett mysigt trähus och inte nog med det är det massor utav koklosnötsfyllda palmer längs stranden och poolen. Drack faktiskt ur en utav kokkosnötterna som vi hämtade från träden, hur stor kontrast från äppelträden i trädgården i Sverige haha.. Här ska vi vara i fyra nätter och fem dagar.

Igår slappade vi bara vid poolen och åt en god middag inne i stan på marabuya tror jag att det hette, otroligt god oss thai med kycklig!

Byn bocas del toro är liten och mysig, massa täfärggkada trähus mee balkonger som ligger ovanpå vattnet, påminner lite om lilo och stitch och Hawaii tycker jag! Men annars tycker jag att själva stan är ganska "Schleten" och guldgruvorna är definitivt stränderna runt omkring!

18 mars, 2015 20:08 | Resor

Panama city

Blogg

Dag1 i Panama city

Panama city är så himla vackert! Vid flygplatsen fick vi tag på en kvinnlig chaufför (vi blev överlyckliga) och sen tig det inte lång tid innan vi möttes utav Panama citys upplysta skyskrapor, det var verkligen vackert och även om jag aldrig har varit där kan jag tänka mig att det är så ett mindre new york ser ut. Vi gick och la oss så fort vi kom fram till hotellrummet för att ladda batterierna inför morgondagen.

Vi vaknade till en hotellfrukost dom bestod utav fruktsallad, juice, kaffe, marmeladmackor och omelett, mmm. Sen Skypeade jag lite med Kristina som jag saknar så innan vi begav oss ut i stan. Vi tog en promenad längs stranden där man hade fantastisk utsikt över hav och stad och man gick längs parker som var välvårdade och fina. Verkade hamnat på en promenadgata så folk rullade runt på inlines, joggade sig fram i värmen eller helt enkelt promenerade och njöt utav utsikten som vi. Det var sjukt många som hyrde fleramannacycklar så det hade varit kul att testa!

Vi kom fram till den gamla kolonialstaden casco viejo som var otroligt charmig. Det är en väldigt liten och gammal stad som förr i tiden var hela Panama city. Nu är den inte lika ståtlig som förr och husen håller på att förfalla, förutom de som blivit renoverade som är helt gudomliga! Så när man gick där var det en blandning av att gå bland fina hus i Manhattan och sen mötte man slumområdena i brooklyn typ men charmigt var det. Här gick vi på Canalhistoriskamuseumet då vi ska besöka kanalen idag! Sek strosadr vi bara tinder bland marknader, affärer och caféer och försökte ta oss in till bussterminalen så att vi kunde köpa våra biljetter till bocas del toro vilket vi lyckades med. Ikväll ska vi ta en kvällsbuss till bocas del Toro som är framme fem på morgonen då resan tar ca 10 timmar.

16 mars, 2015 09:15 | Resor

Hundägare

DRÖMMEN I UPPFYLLELSE

Julia skrev till mig på Facebook och berättade att hon hade kollat på marcs snapstory att jag hade fått världens sötaste hund och jag förstod ingenting. Letade snabbt upp wifi och myclet riktigt så hade Marc lagt upp en snapstory där det stod att han blivit nybliven hundägare till världens sötaste liten valp som heter Figgo. Han är en blandning mellan dvärgpudel och lite bischon havanäs, han ser verkligen ut som en liten dröm!!

Jag visste inte om han skämtade eller inte för ingen i min familj hade berättat någonting så skrev till hela familjen och till min stora glädje och ännu större förvåning så var det sant! Min familj har alltså köpt en hund, något som jag tjatat på flera år i rad och nu har de gjort det, UTAN att berätta någonting. Ganska sjukt när man tänker efter men det spelar ingen roll för jag är lycklig ändå, för jag är en stolt hundägare till världens sötaste hund. Dock kommer jag inte träffa honom förrän om två månader och kan inte heller påstå att hemlängtan inte ligger nära till hands när man tänker på att lilla drömprinsen är där hemma och väntar på att jag ska pyssla om och ta hand om mitt lilla hjärta.

15 mars, 2015 08:32 | Resor

Resedag

Resedag!
Efter vi kom hem ifrån inkaleden var vi helt slut och vi kol inte fram förrän sent på kvällen för det blev lite kaos. Först var vi tvungna att ta tåget från sugas calientes till ollantaytambo i någon timme. Sen när vi kom fram skulle det stå någon och väntanpå oss med våra namn som skulle ta oss från ollantaytambo tillbaka till cusco men det gjorde det såklart inte.. Slutade med att jag och Sofia fick springa runt som förvirrade höns innan vi fick tag på rätt människa av en ren slump. Vi följde med henne till en alldeles för överfull buss där vi roffade åt oss de två sista platserna medan flera mindre lyckligt lottade människor fick stå utanför och se oss åka iväg, så vi hade verkligen tur. Vi var framme på hostellet som hette loki hostel vid klockan 12 och gick och la oss direkt för vi var helt utmattade!

Loki hostel låg lite utanför centrum men det verkade inte göra så mycket då hostellet var så bra att de flesta som bodde där stannade där hela tiden. Det verkade sjukt festligt och hade en riktigt härlig anda men var inte riktigt det som jag och Sofia var ute efter när vi bara ville slappna av så vi var utanför hela andan. Vi tog det bara lugnt och gjorde massa ärenden inför vår långa resa till Panama dagen efter såsom att lämna in kläderna på tvätt, köpa schampoo och balsam, duscha då vi inte gjort det på 5 dagar och påbörja pluggandet av Panama och costa rica så man vet vart vi ska ta vägen. Har nu fått en väldigt bra ide om hur och vad vi ska göra.

Idag började vi med att gå upp klockan fem på morgonen för att ta en taxi till flygplatsen kvart över (trodde vi). Kvällen innan hade vi nämligen förbeställt en taxi men detta hade loki missat så där står vi som trötta idioter och letar taxi fem på morgonen som vi fick tag på tillslut! Där överkom vi problem ett men mötte snart på problem två vid incheckningen... Vi skulle resa cusco-lima sen lima-bogota och tillskar bogota-Panama men vi kunde bara få ut våra biljetter till bogota vilket innebar att vi i bogota var tvungna att hämta våra väskor för att sedan checka in dem igen och hämta ut biljetten till Panama, onödigt meck helt enkelt men det gick bra som tur var. Dock stötte vi på ännu ett problem där i mellan. I lima fungerade inte min streckkod på boardingkortet så var tvungen att även där gå ut och göra om ännu en incheckning och då hade vi bara 30 min innan vårt plan skulle boarda så hade lite smått panik och sprang igenom halva flygplatsen, var lite stressad eftersom vi fortfarande hade kvar säkerhetskontrollen samt passkontrollen också. Dock var det ingen stress för när jag väl sprang tillbaka med nytt boardingkort så hade deras system crashat så alla flygen var försenade så denna gången var det tur. Sen se vi inte haft så mycket otur för i bogota gick incheckningen smidigt och det var något skumt med våra biljetter till Panama för incheckningstanten höll på jättelänge med våra biljetter, visade sig att det var till det bättre då vi insåg att vi hamnat i buissnes class och får inkluderad middag då vi egentligen inte skulle fått detta, positiv överraskning!! Tre andra positiva överraskningar som bogota bjöd på var gratis wifi, laddningsställen för mobiler och Sofia löste så vi fick en gratis flaska vatten när hennes kort strulade. Man får uppskatta alla småsaker i livet ;)

Nu sitter vi i alla fall här i våra gigantiskt lyxiga skinnsäten och känner oss helt felplacerade i våra schletna kläder. Lite bratpacking blev det allt!

Imorgon vaknar vi i Panama city och på agendan står besökande utav den kända Panamakanalen och försöka boka ett sätt att ta sig ut till bocas del toro och även boka hostel därborta!