Mika Sellbom

Flores och tikal

Efter den hittills jobbigaste shuttlen från lanquin till flores fylld med massa skrikande israeliter anlände vi äntligen till flores, men betoning på äntligen. Vi slappade bara på hostellet som var supermysigt, los amigos innan vi gick och la oss tidigt. Morgonen efter var det dags för Tikal!! Vi ställde våra alarm på 3 på morgonen för att hinna med early bird touren som varade fram till klockan 11. Det var jättefint på tikal med massa fina tempel som vi fick kolla på och som vi klättrade på. Helt sjukt att man får göra det egentligen, att de inte är rädda att turister ska förstöra, men men vi klagade inte hehe. Intressant att höra om deras historia också det är verkligen fängslande! tikal går att jämföra med mayafolkets New york under deras tid och var huvudstaden kan man säga. Det var bara lite synd att vi var så himla trötta att man inte orkade gå runt längre. När vi kom tillbaka på hostellet myste vi med de söta kattungarna som de hade där innan vi begav oss över bron för att gå på marknad. Vi kom ganska sent till marknaden för de flesta hade börjat stänga men jag hittade ett par fina skor faktiskt till sommaren!

Nu har vi åkt shuttle från flores till Tulum i Mexico i 16h och har ÄNTLIGEN kommit fram.

28 april, 2015 08:54 | Resor

Lanquin - semuc champey

Lanquin och semuc champey

Nu sitter vi i shuttlen påväg ifrån vårt underbara hostel zephyr lodge i lanquin till nästa destination - flores där tikal väntar.

Här har vi spenderat fyra nätter som förutom en heldag som spenderades i semuc champey mest har bestått utav slappande vid poolen och sällskapsspel! Träffade de gulligaste tjejerna Denise och Evelina från Stockholm som vi var helt underbara, får hoppas att stöta på dem hemma i Sverige i sommar!

själva staden i lanquin är pytteliten, det kan knappt räknas som en stad. Finns ingen stor mataffär men två gånger i veckan har de marknaden så det är då större delen av shoppingen händer, annars får man leva på hostelmat eller det som de små affärerna kan erbjuda vilket är typ chips och oreos. Finns en pub som hade wi-fi också men det va inprincip allt! Var faktiskt ganska avkopplande att inte ha tillgång till internet då man var mycket mer social mot människorna, och i och med att staden var så liten innebar det att alla hängde på hostellet så man kändes som en liten familj och lärde känna alla väldigt snabbt.

Själva hostellet var så fint, nog ett av de finaste som vi har bott på hittills faktiskt! De hade en helt fantastisk infinitypool där jag spenderade många timmar med en bok. Och utsikten, h e r r e g u d. Höjdpunkten på resan var ju att duscha då det var helt öppet utåt där du hade den mest fantastiska utsikten och var omringad av den fina naturen. Vart du än såg dig omkring var det så vackert.

Andra dagen åkte vi till semuc champey som var anledningen till att vi kommit till lanquin och spenderat mer tid än planerat. Började med en timmas guppig truckfärd tills vi kom fram. Sen fick vi gå in i en mörk grotta och lysa upp vägen med ljus som man fick lysa sig fram med. Det var riktigt fräckt faktiskt men det var ganska kallt i vattnet. Så där plaskade vi rundor och simmade med våra gympadojjor och känd oss som världens skummaste luciatåg där vi simmade på rad haha. Sjukt häftig upplevelse! Sen gick vi till vattenfallen och grottan som finns under de kända limestonepoolerna som också var coolt. Sen kom den något jobbiga hiken som inte var så lång eller särskilt svår men det jobbiga var värmen! Herregud kände mig dom Niagarafallen så som det rann svett av oss men det var så värt det för väl på hikens topp möttes vi utav den fina utsikten över de fina limestonepoolerna och det var verkligen så fint!! Sen efter det skyndade vi oss ner för att kunna bada i de svalkande poolerna som vi nyss beskådat och det var sååå najs. Förutom alla äckliga små fiskar som ville nafsa på både tår och rumpa för att bita av död hud så jag kunde aldrig sitta still i försök att få fiskarna att ge sig. Däremot njöt Sofia av det då hon såg det som en gratis spabehandling.... Själv hade jag hellre tagit en massage eller ansiktsbehandling, mycket hellre....

Guatemala fortsätter bara att imponera och hittills är det nog mitt favoritland, får hoppas att tikal och flores fortsätter i samma stil!

24 april, 2015 18:52 | Resor

Acatenango

Dagen började med att vi var lite smått stressande och också försenade. Sega som vi bar med att checka ut från hostellet så befann jag mig på barco Tours en minut över åtta och shuttlen skulle åka åtta prick (guatemalsk tid) vilket med andra ord betyder typ 8.30-9 svensk tid. Så vi hade verkligen inte behövt stressa haha men man vill ju vara på den säkra sidan.

Efter en timmes färd i shuttlen så var vi framme vid hikens början. Trots att vi hade hyrt bärare så var det tufft. Vi gick upp för vulkanen i vår egna takt och hade ingen att anpassa oss efter eftersom det bara var jag och Sofia i touren så det var väldigt skönt, blev många pauser kan jag lova haha! Totalt tog det kanske 5-6 timmar innan vi nådde vårt campsite. Redan på långa håll kunde man höra hur grannvulkanen höll på för fullt med sina dånande utbrott men nu från camp siten kunde man se vulkanen och det var så maffigt.

Vi var helt slut så vi gick och tog oss en powernap för att kunna sitta uppe på natten och kunna se vulkanen då, alla sa att det skulle vara den häftigaste upplevelsen och det var det verkligen! Något som man inte kunde se på dagen var lavan, det ar så fängslande och hur fräckt som hela verkligen.

Så där satt jag och Sofia och värmde oss i värmen från brasan för kallt var det verkligen. Hade vandrar upp i sport-bh under dagen men nu var hela utrustningen på, långbyxor, tjocktröja, Jacka, mössa och vantar. Här drack vi varm oboy och bara stirrade på vulkanen framför oss som bjöd på en fyrverkerishow av lava. Det går inte att beskriva hur häftigt det var, varken med ord eller bild. Helt magiskt och tror att det kan vara något utav det mest fantastiska ögonblicken i mitt liv.

Hemfärden var betydligt snabbare och enklare än ditvägen, tog kanske 3 timmar för oss att glida ner för vulkanen. Imorgon lämnar vår shuttle hostellet klockan åtta på morgonen och då färdas vi i åtta timmar innan vi anländer till vår nästa destination, semuc champey!

18 april, 2015 21:21 | Resor

The indian nose

Igår gick vi upp klockan tre på morgonen för att förbereda oss för hiken upp till "the indian nose". Först så hämtades vi utav vår guide Juan som var superrolig och gullig och som påminde om apan i lejonkungen med sin flummighet och med sitt skratt. En timma i becksvart mörker åkte vi lokalbussen och tog oss fram i snigelfart på de dåliga asfalterade vägarna fyllda med hål. När vi var framme var det dags att börja vandra, det var en mycket kortare hike än vad vi trodde, 20-30 minuter kanske det var. Men det var ändå lite läskigt för gångarna var inte så breda och trots att det var mörkt kunde man utan problem att det var en bra bit att snubbla om man halkade till..

Väl uppe på toppen fick vi blaskig indianskt kaffe och till det en utsikt som heter duga. Vi såg på soluppgången och det var förtrollande. Det var lite dimmigt så vi såg inte lika bra som vi önskade men det vi såg var så vackert. Där satt vi i tystnaden och drack av vårt kaffe och blickade ut över sjön och vulkanerna som den omges utav. Vackert.

Resten utav dagen slappade vi bara och tog shuttlen tillbaka till Antigua vid tvåtiden. Här upplevde jag det värsta jag varit med om och något som gör att jag skäms över att vara människa. Vi skulle hämta upp en passagerare när vi märker att det är massa uppståndelse runtomkring, sen såg jag vad det handlade om, djurplågeri. En man som jag tror var berusa hade tagit en valp som han hade knutit ett snöre omkring halsen. Inte ett koppel utan sånt snöre som man har för att slå in paket med. Det hängde stramt som en snara runt halsen på valpen och ägaren lyfte upp hunden i luften med hjälp av denna så han hängdes. Det var hemskt att kolla på och jag började gråta floder och drabbades av panik. Som tur var kom polisen precis då om hjälpte hunden komma loss och höll ett öga på mannen. Hunden hade ingen kraft kvar när snöret skars av så även om han ville springa kunde han inte. Usch vad hemskt det var att se. Och vilken människa, fy fan, att utsätta någon så oskyldig, hjälplös och liten för sin egna grymhet bara för att man kan. Jävla människa.

Nu ska vi upp och bestiga vulkanen acatenango, som ska vara supersvår så det blir en spännande utmaning!!

17 april, 2015 06:52 | Resor

Lago de atitlan - san pedro

Efter en shuttle från Antigua som skulle ta 4 timmar så anlände vi till san pedro 6 timmar senare. Till vår besvikelse så är det dock ganska dimmigt och molnigt vilket innebär att vi inte riktigt kan se sjön i all dess ståtliga prakt.. Men de lilla vi ser är fortfarande vackert.

Gick upp tidigt imorse på en joggingtur, kände att det ar på tiden att röra sig lite efter att ha ätit pannkakor till frukost, lunch och middag i tre dagar.. Blev en joggingtur genom hela staden san pedro som är ganska liten (skönt för min kondition haha). Efter det åt vi frukost på hostellet och sen har vi varit på marknaden hela dagen. Kan inte påstå att jag fyndade en massa, var ganska svårt att hitta något då alla kläder låg i högar på marken så man fick gräva sig fram. Hittade i alla fall en klämma för 5 Q, alltid något haha!

Ikväll ska vi äta på en mysig resturang som heter shanti shanti men sen blir det till att gå och lägga sig tidigt. Imorgon ska vi nämligen på en sunrise hike upp till "the indian nose" som är högsta punkten i san pedro. Hiken börjar 4 på morgonen så vandrar vi i mörker för att nå toppen då solen går upp så har man en magisk utsikt från toppen ut över sjön. Förhoppningsvis är det inte lika dimmigt som idag så man faktiskt kan få se någonting, annars blir det bara en bra morgonträning haha.

Sen efter det ska vi ta shuttlen tillbaka till Antigua klockan ett för att boka acatenango-touren som jag är så sjukt exalterad över, kommer bli så häftigt!! Det är en tvådagarshike där man från vulkanen acatenango kan se fuego som är en aktiv vulkan bryta upp så blir det som en fyrverkerishow av lava. Ganska tuff hike men alla som vi stött på som har gjort den säger att det verkligen är värt det.

(I bakgrunden på första bilden så ser ni the indian nose - ser ut som ett liggande ansikte i profil)

15 april, 2015 15:22 | Resor

Antigua

Jag är kär i Antigua. Blev förälskad redan efter några sekunder. Vi tig oss från Leon i Nicaragua med en shuttle genom Honduras och el Salvador innan vi passerade gränsen till Guatemala och in i vackra antigua. Det tog lite längre tid än väntat och vi stötte på lite komplikationer men vi kom fram i alla fall efter 18 timmar.

Antigua är så vackert, stadens gator pryds av fina kullerstensgator, det är fina byggnader överallt oullproppat med charmiga små cafén och restauranger. Staden är omgiven av vulkanerna som har stort intryck på staden. Förr var det gamla guatemalas huvudstad men vulkanutbrotten från de aktiva vulkanerna ödelade staden. Nu är Antigua K-märkt och skyddat så man får inte lov att bygga om något vilket bara bidrar till stadens charm då det ligger ruiner lite här och var.

Igår gick vi en liten promenad på 30 minuter kanske upp till cerro de la Cruz som är en kulle i ändan i stan där de finns ett gigantiskt kors. Här är en utkiksplats som man kan blicka ut över hela staden från. Det var helt fantastiskt, synd bara att det var lite molnigt så man såg inte riktigt vulkanerna men stan såg man tydligt!

Sen efter det gick vi till ett berömt creperie där luna de miel där vi åt de godaste creppen jag någonsin smakat, de var dröm. Sen strosade vi bara rundor längs de mysiga gatorna och gick in i affärerna och kollade på allt möjligt.

Idag ska vi på stora marknaden som hålls på måndagar och även försöka boka en hike uppför vulkanen acatenango som är en tvådagarshike där man ser den aktiva vulkanen fuego spruta ut lava som en fyrverkerishow så det ska bli häftigt! Sen kanske vi ska klämma in en pub crawl idag också, vi får se vad vi hinner!

13 april, 2015 09:09 | Resor

Big n'little

Dykningen var helt fantastisk. Vill verkligen ta ett dykarcertifikat nu alltså det var så sjukt härligt! Lite läskigt men man vande sig efter ett tag och alltså guud va fint det var. Såg inga hajar men det var nog lika bra, hade garanterat fått panik. Men vi åkte ut och dök vi turtle rock så såg jättefina sköldpaddor, massa humrar, fina fiskar i alla olika storlekar och färger, massa vackra koraller och stingrays så det var en helt magisk upplevelse. Tråkigt att Sofia inte kunde följa med mig dock eftersom hon har astma men mötte en trevlig dansk att Bonda med så det var kul ändå. Sen har vi hängt de andra dagarna på north beach som är den mest fantastiska strand jag varit på. Kan bara summeras med DRÖM, happy hour mellan 3-5, goda coccosnötter och finfina tacos. Livet med andra ord.

Nu har vi precis tagit oss till big corn Islands och stanna här över natten. Imorgon hämtar taxin oss 6 på morgonen för att ta oss till flygplatsen. Där ska vi förs till Managua och sen ska vi försöka ta oss till Leon och leta reda på en shuttle som kan ta oss till Guatemala. Så blir en fartfylld dag imorgon!

8 april, 2015 20:23 | Resor

Little corn Island

Little corn

Okej, då har vi kommit fram till little corn Island nu och det är verkligen ett paradis. Var enkelt att ta sig hit, vi tog taxi från san Juan del sur klockan åtta till Managua och var framme 10.40. Vi skulle checka in till flyget som skulle gå 14.30 men då fanns det plats på planet som skulle gå klockan 11 och det var inga problem att hoppa på det istället så det var supersmidigt. Vi åkte med bolaget la costena och det tog 1,5 timmar kanske innan vi kom till nog corn Island med ett litet mellanstopp i bluefields i 10 min, men vi behövde aldrig byta flyg så vi satt bara kvar. Sen från nog corn tog vi en taxi med två supertrevliga amerikanska damer till färjan och fick sitta och vänta där ett tag. Färjan som inte var så mycket till färja utan en pytteliten båt var SÅ rolig att åka!! Det var en båttur på 40 min och det var så sjukt mycket vågor att det pirrade i magen och stänkte upp i ansiktet, jag tyckte det var superhäftigt medan Sofia tyckte att det var bland det värsta haha!

När vi väl anlände till little corn Island hade vi en natt bokat på the lighthouse men vi bestämde oss för att direkt kika runt på andra hostels för att boka resten utav nätterna, vi tog några dåliga råd och slutade med att vi med våra väskor på 17 kilo vandrade runt ön, genomsvettiga och i sand i 1,5 timmar tills vi gav upp på letandet och istället koncentrerade oss på att hitta the lighthouse. Vi var verkligen i mitten av ingenstans och när vi hittade the lighthouse såg vi till vår förskräckelse att det bara låg 5 minuter ifrån där färjan hade släppt oss, typiskt. Vi har alltså gått runt HELA ön med våra väskor, världens omväg. Nu har vi i alla fall sett hela ön som tar en timma från sida till sida, så liten är den och här ska vi stanna i fem nätter.

The lighthouse var supermysigt och dorms kostade 15 dollar natten men vi hittade boende på three brothers resten av nätterna, lite sunkigare men vi får ett dubbelrum för 7,5 dollar var och de är det enda hostellet/hotellet som har gemensamt kök och det är ganska viktigt för annars lägger man så mycket pengar ute för sånt som inte kostar någonting att laga.

De har det sämsta wi-fiet på ön, finns på två café/restauranger - det ena funkar inte alls och det andra funkar halvt men det har stängt ganska ofta. Tydligen är det bara en snubbe som sköter internet på både big corn och little corn så han kommer och fixar lite när han känner för det haha.

Första dagen softade vi bara på stranden nära centrum för vi kände oss lite lata och så kollade vi upp lite på kommande dagar. Imorgon tror jag att jag ska våga mig på en introdive kurs som är en kurs man kan gå om man inte har dykarcertifikat, vilket jag saknar. De går igenom allt du behöver veta och sen får du testdyka i en liten bassäng och sen får du dyka på riktigt, dolphin diving men inte understiga gränsen för 12 meter, så det ska jag försöka boka för imorgon! Idag ska vi till the north side beach som ska vara paradisernas paradis så fint det ska vara, en liten promenad på 20-30 minuter bara så är man framme!

Får hoppas att jag kan ligga ute i solen bara... Jag har fått en allergisk reaktion mot någonting, har ingen aning om vad men fick utslag över hela min kropp igår och det kliade något så fruktansvärt. Självklart har de inte heller något sjukhus på denna lilla isolerade ön så har försökt vara lite hemmadoktor. Jag och Sofia gick till ett av de caféerna som påstår sig ha wi-fi men som de inte har för att ta en Cola och försöka skicka bilder som inte kom fram till Malin och janos för att se om de visste vad det var men istället började vi prata med en dansk. Visar sig att det är 70 danskar på denna ön och att samma gäng gör en sån här resa till olika ställen var femte år, ganska roligt ändå! Två av dem var läkare så jag frågade dem om mina utslag, de hade dock inte med mitt område att göra men det var ändå lugnande att de berättade att det antagligen inte var jättefarligt utan en allergisk reaktion och att jag behövde antihistaminer till att börja med för att se om det gick bort. Tog 12 antihistamintabletter, kletade in mig med alovera och olika kortisonsalvor och idag är det mirakulöst nog bättre, nu är det bara lite som kliar, så jag hoppas verkligen att det är borta för gott och att det inte kommer upp under dagen, hoppas man kan sola med det också! Ska se om det inte blir bättre idag så får jag åka till ett ö-doktorn och prata lite med honom men det känns lite flummigt.

Nog med negativitet nu, det är verkligen helt fantastiskt underbart på denna lilla härliga ön, kristallklart, turkost vatten och majestätiska palmer som svajar längs de vita stränderna. Finns inte många men väldigt få och mysiga restauranger och café där det är mysigt att bara blicka ut över havet eller invånarna. Människorna är såå trevliga här, minst obehagliga som vi har stött på! De är så bemötande och öppna och framför allt så pratar de engelska!! Eller det kan inte klassas som egenskap det är det här typiska Bob Marley där uttrycket "ey maan" på den bredaste jamaicanska dialekten. Det är så roligt att lyssna på men ganska svårt att förstå faktiskt!

8 april, 2015 20:22 | Resor

Pic

Uppkopplingen är sisådär så här kommer bilderna som halkade efter

2 april, 2015 17:34 | Resor

La Fortuna - baldi

Väl i Fortuna så var det första vi gjorde att åka till paradiset BALDI. Det var så fruktansvärt najs, de hade olika pooler och jacuzzis i olika grader som var uppvärmda av vulkaner, ändå lite coolt och massa olika vattenbarer! De var bara så avkopplande och kvällsbuffén var dröm, proppade i mig allt vad jag orkade haha! Vi var där på kvällen i 4 timmar kanske men hade gärna velat komma tidigare fö ska vara så vackert när det är lite mer sol.

Gick och la oss halv elva på kvällen så var det upp 05.30 för att ta taxin klockan 6... Från där taxin släppte oss var det en buss som skulle ta oss till nicaraguas gräns och totalt skulle det ta 5 timmar men det tog 9-närmre 10 pga att vi har lyckats pricka in senans santa vilket innebär att alla har ledigt och vill ta sig hem tillsyns familjer, alltså väldigt mycket korsande av gränsen alltså väldigt lång tid... Det var så mycket folk på alla bussar så vi fick ingen sittplats. Men vi var tvungna att åka så det var inte mycket mer att göra än att bita ihop och stå i 5 timmar...

Vi hade gärna stanna i la Fortuna och haft en heldag på spat, nu blev det lite stressat men vi hade inte så mycket val då bussar och liknande slutar gå pga semana santa!

Sen anlände vi ÄNTLIGEN fram till vårt hostel här i san Juan del sur som heter Casa de olas som är så najs! Vi hade inte bokat något hostel utan bara kom hit och höll tummarna att det skulle finnas plats, vi var väldig nervösa över detta återigen över att det är semana santa då det kryllar av människor och allting är förbokat långt i förväg så vi hade verkligen tur!

Idag ska vi ta oss ner till stan och upptäcka den och fixa lite ärenden med banken och handla, allt sånt där kul. Sen ska vi även hitta en restaurang som heter Timon som ska vara supernajs och som ska ha supergod hummer, så det ska vi försöka ordna till ikväll! Annars var det ett tag sen vi solade nu så blir bara slappande vid infinitypoolen på hostellet och jobba på brännan.

En annan negativ sak med semana santa är att allting är så dyrt!! De höjer priserna på allt, nu bor vi lite utanför city och då bor vi riktigt najs för 15 dollar natten men inne i stan hittar du inte lägre än 20-25! Så det är i samma prisklass som costa rica nu som är dyraste stället i Centralamerika. Vi såg fram emot att komma tillbaka till vår budget men det blir nog inte så... Här ska vi stanna i 3 nätter så ja vi missar sunday funday som är anledningen till att folk åker till san Juan del sur så det är lite taskig tajming. Men men så är det när man har ett tidsschema så så får det vara ibland. Då kommer vi istället befinna oss på paradisöarna corn Islands som ligger på den karibiska kusten!

2 april, 2015 07:28 | Resor

ZIPLINE

Monteverde-la Fortuna - san Juan del sur

Nu har vi verkligen hunnit med mycket sen sist! Igår vaknade vi upp i monteverde och då var det dags att åka zipline! Jag som lider utav höjdskräck hade lite blandade upplevelser men det var faktiskt kul!

Latinamerikas längsta zipline bestod utav olika "vanliga" ziplines och en där vi tog oss i mellan två olika bergstoppar, så häftigt! Sen hade den även två superman som innebar att du hängde från ryggen så du hade magen och händerna fritt så man flög liksom som en superman, därav namnet. Detta tyckte jag var ganska läskigt på den första men hann vänja mig inför den andra och då kändes det bättre! Det värsta jag har gjort och jag kan faktiskt inte ens greppa att jag har gjort det var Tarzanswingen. Det var ett avstånd ner till marken på 40 m och där ska du alltså hoppa rätt ut från avsatsen och falla fritt innan linan tar emot dig strax innan marken. Var så rädd att jag inte ens kunde förmå mig att skrika... Vet i alla fall att jag aldrig i hela mitt liv kommer att hoppa bungee jump haha!

Med detta gjort skyndade vi oss hem för att hinna med nästa som var en jeep-boat-jeep som tog 4 h timmar från monteverde till la Fortuna!